
Na lokaciji: kčbr 431/9, 431/10, 431/11, ko BIZOVAC, izvodi se benzinska postaja sa pratećim sadržajima, za opskrbu i punjenje cestovnih vozila gorivom.
- Doprema goriva je cestovno - autocisternama,
- Punjenje spremnika se vrši preko centralnog uljevnog okna,
- A istakanje je putem agregata za istakanje.
- Projektno rješenje obuhvaća zatvoreni sustav punjenja i istakanja goriva, uz povrat benzinskih para tijekom punjenja spremnika i istakanje na Eko-agregatima.
- Sustav istakanja goriva je tlačni.
SPREMNICI ZA GORIVO
Na benzinskoj postaji postavljena su 2 duplostijena čelična spremnika koji su pregrađeni po pola, sa ispunom dušika u međustijenkama, izvana opjeskareni i premazani bitumenskim premazom.
Ukupno su 2 spremnika za 4 vrste goriva, i to:
SPREMNIK-S1/1 25m3 Plavi Diesel – PD
SPREMNIK-S2/1 25m3 Euro Diesel – ED
SPREMNIK-S1/2 25m3 Euro Super 98 - ES98
SPREMNIK-S2/2 25m3 Euro Super 95 - ES95
- Svaki spremnik ima sustav za dojavu procurivanja stijenki spremnika, uz dvostruku kontrolu ( vizuelnu-manometarsku i zvučnu ) u spremniku i centralnu kod dispečera.
- Svaki spremnik (svaka vrsta goriva) ima po jedan ulazni prirubnički otvor, dimenzije DN600. Na otvoru su prirubnički spojevi sa sklopovima za utakanje, odzračivanje, povrat para, mjernu letvu, elektronsko mjerenje s mjernom sondom i tlačni priključci 4“ (tlačni sustav - cijevi prema agregatima).
- Na spremnik se iznad ulaznih otvora zavaruje limeno okno dimenzije 1200x1200 mm. Na limeno okno spremnika se postavljaju poklopci. U dijelu dodira sa zemljom, šahtovi se zaštićuje bitumenskim premazom i "Bitufix V-4, a u unutrašnjosti temeljnim i završnim premazom otpornim na pare naftnih derivata.
- Svi cijevni priključci koji prolaze kroz stjenku šahta su u vodonepropusnoj izvedbi.
PRETAKANJE GORIVA
Pretakanje goriva odvija se na slijedeći način:
- istakanje goriva slobodnim padom iz autocisterne i punjenje spremnika, preko mjernog uređaja, zatvorenim EKO-sustavom uz povrat para iz spremnika u autocisternu (punjenje se vrši preko centralnog uljevnog okna)
- Agregati za istakanje postavljeni su na povišeni dio (otok) koji se nalaze ispred prodavaonice, a opremljeni su sa sustavom za povrat benzinskih para prilikom pretakanja naftnih derivata u vozila.
- Tlačni pumpni agregati spojeni su sa podzemnim spremnicima plastičnim dvostijenim cijevima GORIVO cijev KP75/63E6 (duplostijena) proizvođača kao KPS.
MJERENJE I KONTROLA KOD PRETAKANJA GORIVA
- Mjerenje naftnih derivata, kod istakanja iz autocisterne u spremnik, vršit će se Volumetrijskom metodom (bez temperaturne kompenzacije), mjernim uređajem (volumetrom) opskrbljenim s pokazivačima volumena - brojčanikom ili registratorom.
- Za naftne derivate na istakalištu autocisterni, koristit će se volumetar s lopaticama za naftne derivate malog viskoziteta. Dozvoljena relativna greška (GDP propisi) očitavanja na brojčaniku je ± 0,5%.
- Za naftne derivate na punilištu motornih vozila, koristit će se volumetar s klipovima za naftne derivate malog viskoziteta. Dozvoljena relativna greška (GDP propisi) očitavanja na brojčaniku je - 0,5%.
- Za naftne derivate u ukupanom spremniku, koristit će se stojeća mjerna letva prema HRN B.H2.010. Točnost mjerne letve je ± 1 mm na čitavoj mjernoj dužini, a nesigurnost očitavanja baždarenog volumena mora biti manja od 0,5% odgovarajućeg volumena (nazivnog volumena spremnika), time da pogreška pri očitavanju volumena bude jednaka ili manja od 0,5% najmanjeg (mogućeg) očitavanja volumena u spremniku uz pomoć "baždarske tablice"
- Opremljenost i smještaj svih "mjernih sprava" mora biti u skladu sa "Zakonom o mjernim jedinicama i mjerilima".
- U spremnike se postavljaju mjerne elektronske sonde koje preko centralnog mikroprocesora imaju mogućnost svakog trenutka očitanja u spremniku nivoa, temperature, nivoa vode, preračunavanja na referentnu temperaturu (kompenzaciju temperature).
UREĐAJ ZA ISTAKANJE GORIVA
- Uređaji se koriste za istakanje lakih tekućih goriva uz mjerenje količine i izračunavanje novčane vrijednosti istočene tekućine. Postavljaju se na otoke ispod nadstrešnice za vozila.
- Na otoku "AGREGAT 1-2" postavljaju se mjerni uređaji za istakanje, (8 pipaca –tlačni sustav) za istakanja četiri vrste goriva (PD, ED, ES-98, ES-95), s protocim goriva 40 l/min po istakaćem pipcu.
- Na otoku "AGREGAT 3-4" postavljaju se mjerni uređaji za istakanje, (8 pipaca –tlačni sustav) za istakanja četiri vrste goriva (LPG, ED, ES-98, ES-95), s protocim goriva 40 l/min po istakaćem pipcu.
- Uređaji se postavljaju na betonski temelj i pomoću vijaka učvršćuju na betonirani okvir izrađen od čeličnog kutnog profila. Ispod uređaja se nalazi otvori s cijevima za dovod goriva iz spremnika, kablovima za napajanje uređaja električnom energijom te kablovima za informatiku.
- Spoj uređaja s dovodnim cjevovodom izveden je preko gibljivih cijevi. Cijevi su spojene prirubnicama, sa umetnutom brtvom. Na svakom spoju , a prije uređaja za istakanje ugrađuje se protulomni ventil .
- Predviđeni uređaji imaju tipske oznake, a proizvođač je dužan isporučiti uređaj sa odgovarajućim atestima, garancijom, uputstvom za montažu, rukovanje i održavanje.
CJEVOVODI I PRIBOR
- Cjevovodi i pribori koji se ugrađuju u ovu instalaciju moraju imati odgovarajuči atest ili potvrdu od proizvođača. Atest se odnosi na tražene tehničke uvjete o kvaliteti, čvrstoči, tlaku, vatrootpornosti, otpornosti na odgovarajući medij itd. Potvrda se odnosi na uobičajeno izvršeno ispitivanje kod proizvođača. Za pribavljanje atesta ili potvrda odgovoran je izvođač radova. Pribori koji se koriste za izradu i montažu moraju odgovarati specifikacijama i nacrtima ovog projekta. Izvođač je dužan izvoditi radove prema tehničkim normativima i standardima.
- Plastične cijevi koje se ugrađuju u ovu instalaciju su kao KPS od proizvođača Kungsors Plast AB i zadovoljavaju svim kriterijima koje se traže za takovu vrstu instalacije, te posjeduju sve odgovarajuće ateste. Za tlačni sistem upotrebljavaju se duplostijene cijevi, a međuprostor između cijevi se puni dušikom (inertnim plinom).
Tip cijevi koji se ugrađuje u ovu instalaciju:
- KPS Conductive Pipes KP 63 C provodne cijevi koje se ugrađuju na odušnim cjevovodima i cjevovodima povrata para
- KPS KP75/63E6 - za tlačni i usisni cjevovod spremnici – agregati (duplostijena)
- KPS KP 90 EC6 za ulijevanje goriva u spremnike
UGRADNJA PLASTIČNIH CIJEVI
- Cijevi se isporučuju na gradilište u kolutovima,a polažu se u pješčanu posteljicu debljine 150 mm, tako da se pritom vodi računa da cijevi moraju imati pad od 0,25-0,50% prema spremnicima. Kada se cijevi polože zasipaju se pijeskom također debljine 150 mm. Minimalna dubina ukopavanja cjevovoda ovisi o situaciji na terenu i visinskim kotama instalacije ali ne smije biti manja od 300 mm mjereno od tjemena cijevi (projektirano 600-900mm).
- Cijevi se polažu prema cjevnoj trasi koja je određena ovim projektom, te se bez suglasnosti projektanta trasa ne smije mjenjati.
- Razmak između cjevovoda mora biti min. 100 mm (projektirano 250 mm),a radijusi savijanja ne smiju biti manji od 1 m. Poželjno je da radijusi savijanja budu veći radi lakšeg izvođenja trase cjevovoda i smanjenja otpora prolazu goriva. U protivnom se upotrebljavaju koljena.
SPAJANJE PLASTIČNIH CIJEVI
- Elementi cjevovoda su: cijevi, spojnice, T-komadi, prijelazi, koljena i dr.
- Plastične cijevi zavaruju se elektro fuzijskom metodom spajanja tako da se u spojni element ( spojnica za zavarivanje ) koji sadrži dvije zavojnice, stave oba kraja cijevi. Spojni element ima na sebi priključke koji se spoje s uređajem za zavarivanje. Pomoću navedenog uređaja sprovodi se električna energija kroz zavojnice u spojnom elementu i pri tome se zavojnice zagrijavaju na tempertaturu dovoljnu za rastaljivanje polietilena. Zagrijavanjem dolazi do spajanja cijevi i spojnog elementa gdje samo mjesto spoja postaje isti materijal kao i cijev.
- Isti princip spajanja spojkama i prelaznim komadima vrijedi za spojeve čeličnih i plastičnih cijevi.
- Radnici koji izvode montažu plastičnih cijevi moraju biti osposobljeni za te radove od strane proizvođača koji im izdaje odgovarajući certifikat.
ČIŠĆENJE, ISPIRANJE CJEVOVODA
- Poslije montaže cjevovoda, a nakon ispitivanja treba iznutra i izvana očistiti cjevovod, da bi se uklonili svi ostaci nečistoće, pijeska i masnoća. Čišćenje cijevne instalacije sa vanjske strane treba biti kako to predviđa proizvođač cjevovoda i opreme u ovom projektu. Čišćenje (ispiranje) sa unutarnje strane cijevne instalacije vršiti sa "pitkom vodom".
- Za vrijeme ispiranja treba izvaditi: regulacionu sigurnosnu opremu, posude, pumpe, filter uloške itd.
- Nakon ispiranja izdrenirati cijevnu instalaciju i propuhati je komprimiranim zrakom (osušiti).
- Poslije ispiranja cijevne instalacije ugraditi kompletnu opremu i cijevnu instalaciju pripremiti za probni rad (uhodavanje).
UREĐAJ ZA KONTROLU NEPROPUSNOSTI
- Budući su u sklopu benzinske postaje ugrađeni ukopani dvoplašni spremnici potrebno je ugraditi uređaj za kontrolu nepropusnosti između stijenki spremnika . Ovim projektom predviđa se ugradnja automatskog uređaja za kontrolu nepropusnosti kao proizvod "SLADOVIĆ" koji je kompletiran sa sklopovima koji signaliziraju propuštanje između plašteva rezervoara svjetlosnim i zvučnim signalom.
- Projektom se predviđa upotreba dvostijenih plastičnih cijevi za istakanje goriva. Prostor između dvije cijevi puni se inertnim plinom (dušikom). Radi kontrole nepropusnosti cijevi predviđa se ugradnja automatskog uređaja za kontrolu nepropusnosti kao proizvod "SLADOVIĆ" koji je kompletiran sa sklopovima koji signaliziraju propuštanje između stijenki cijevi svjetlosnim i zvučnim signalom.
MANIPULACIJA I RAD S GORIVOM
Ovaj tehnološki opis odnosi se na postupak punjenja spremnika za skladištenje naftnih derivata, kao i način pražnjenja, odnosno korištenja preko mjernog uređaja za istakanje.
ISTAKANJE GORIVA IZ AUTOCISTERNE U PODZEMNI SPREMNIK
Tehnološki proces odvija se na slijedeći način:
- zaustavljanje autocisterne uz centralni uljevni šaht, gašenje motora, osiguranje autocisterne od pokretanja (ručna kočnica, podmetači i sl.) i požarne opasnosti te uzemljenje
- izmjeriti postojeće stanje nivoa količine goriva u spremniku, kroz otvor pomoću mjerne letve, kako bi se utvrdila razlika količine goriva koju treba dopuniti do maksimalnog nivoa goriva u spremniku
- kontrolirati nepropusnost spremnika pomoću za to predviđenog uređaja
- smjestiti pokretni mjerni uređaj između uljevnog šahta i autocisterne te osigurati istog od pomicanja
- otvoriti poklopac CUO i skinuti kapu s priključka za punjenje određenog spremnika. Spojiti izlazni prikjučak mjernog uređaja s priključkom za punjenje - izlaznim crijevom, a zatim spojiti mjerni uređaj s priključkom na autocisterni - ulaznim crijevom. Nakon uspostavljanja instalacija za pretakanje ( spremnik - autocisterna ), prelazi se na uhodavanje instalacije.
- otvaranjem ventila na autocisterni potrebno je upustiti gorivo u mjerni uređaj, pri čemu se vrši automatsko odzračivanje ulaznog crijeva. Nakon potpunog ispunjenja gorivom cjevovoda ispred mjernog uređaja, ručno otvoriti zaporni organ mjernog uređaja ispred izlaznog crijeva i time počinje punjenje spremnika gorivom.
- Kontrolu količine punjenja gorivom vršiti mjernim uređajem (vizualno ili automatski).
SUSTAV ZA ZAŠTITU OD PREPUNJENJA
- Kontrola maksimalnog nivoa goriva u spremniku vršiti će se pomoću uređaja za sprečavanje prepunjenja spremnika, ugrađenog u cijevi za dovod goriva u spremnik.
- Sustav se bazira na mehaničkom principu (bez korištenja električne energije) potpunog zatvaranja dotoka goriva u spremnik. U radu je autonoman tj. u cijelosti isključuje ljudski faktor. Glavni sustavni element je dvostupanjski zaporni ventil, a cijeli montirani sklop je dimenzije R3".
- Svi elementi sustava moraju biti isporučeni od strane proizvođača zajedno sa uputstvom za montažu i potrebnim upozorenjima.
- Montaža sustava vrši se isključivo s alatima atestiranim za rad u zonama opasnosti od požara.
- Kad započne proces istakanja goriva, sustav za zaštitu od prepunjenja, koji je dio uljevne cijevi, dopušta nesmetan protok goriva sve do trenutka kada nivo u spremniku ne dosegne 95% od maksimalnog baždarenog obujma spremnika. U tom trenutku uslijed pomicanja plovka ventila zatvorit će se glavna sklopka ventila. Protok goriva se znatno smanji i vozač ili radnik treba prići zatvaranju ventila na autocisterni.
- U koliko nije došlo do zatvaranja ventila na autocisterni, istakanje se nastavlja preko pomoćne zaklopke ventila protokom cca 35-45 l/min. Reducirano istjecanje može potrajati 30-60 min i u tom vremenu radnik treba odvojiti i drenirati u spremnik fleksibilno crijevo.
- Ukoliko se crijevo ne odvoji te razina goriva u spremniku dosegne 98% baždarenog maksimalnog obujma spremnika, tada dolazi do drugog stupnja zatvaranja ventila ("positive shut-off'), pomoćna sklopku u potpunosti zatvara protok i istjecanje goriva iz autocisterne prestaje.
- Tada treba pričekati da se preko uređaja za istakanje na benzinskoj stanici istoči toliko goriva da se preostalo gorivo u fleksibilnom crijevu može drenirati u spremnik.
SUSTAV POVRATA PARE
- Odzračivanje spremnika vrši se preko odušnog cjevovoda. Sustav za punjenje spremnika predviđen je kao zatvoreni sustav punjenja. Ovaj sustav sprečava odlazak para motornih benzina u atmosferu odzračnim cjevovodom za vrijeme istakanja goriva iz autocisterne u ukopani spremnik i tako vrši ekološku zaštitu i onemogućava stvaranje koncentracije para oko okna ukopanog spremnika i odušnog cjevovoda te eliminira požarne zone.
- Sustav za povrat para predviđa povrat para iz ukopanih spremnika u autociternu kad se vrši pretakanje goriva, kao i povrat para iz spremnika automobila u ukopani spremnik prilikom izdavanja goriva.
- Način rada je slijedeći - kada se primjene sve mjere zaštite na radu i zaštite od požara, fleksibilnim crijevom preko volumetra autocisterna se priključi na priključak za punjenje na CUO dok se drugim crijevom autocisterna priključi na priključak za povrat para na CUO (koji je povezan sa ukopanim spremnikom).
- Nakon završetka punjenja spremnika, zatvoriti ventil na autocisterni, otpojiti ulazno crijevo od autocisterne i iscjediti njegovu sadržinu u spremnik. Zatim izlazno crijevo odpojiti od mjernog uređaja i iscjediti njegovu sadržinu u spremnik. Odpojiti izlazno crijevo od priključka za punjenje i zatvoriti isti priključak kapom. Ovim je završen "tehnološki proces istovara goriva" u podzemni spremnik.
- prije priključenja izlaznog crijeva na priključak u CUO, treba prekontrolirati vizualno, da li se ulazna vrsta goriva iz autocisterne slaže sa napisanom oznakom goriva na pločici kape priključka. Ova kontrola je potrebna radi sprečavanja kontaminacije goriva
- za vrijeme trajanja tehnološkog procesa istakanja goriva, obvezno je prisustvo jednog ovlaštenog djelatnika benzinske stanice i vozača autociserne na mjestu istakanja
- prije početka istakanja uzemljiti autocisternu na zato predviđeni priključak
TEHNOLOŠKI PROCES PUNJENJA SPREMNIKA NA VOZILIMA
Predmet ovog tehnološkog procesa je opis procesa pretakanja goriva iz podzemnih spremnika u spremnik vozila pomoću agregata za istakanje goriva. Tehnološki proces odvija se na slijedeći način:
- nakon zaustavljanja vozila uz agregat za istakanje, gašenja motora, osiguravanja vozila od pokretanja i otvaranja poklopca spremnika motornog vozila, izvršene su pripreme za sam proces pretakanja goriva
- vlasnik vozila naručuje punjenje spremnika određenom količinom (ili punjenje do vrha spremnika) gorivom kod djelatnika benzinske stanice. Prodavač skida sa automata pištolj (opremljen ventilom), smješten na fleksibilnoj cijevi. Time se automatski aktivira tlačna pumpa u oknu spremnika ( i uređaj za poništavanje registrirane (pojedinačne) prethodno istočene količine goriva. Nos (izlaz) pištolja umetnuti kroz otvor spremnika vozila. Nakon toga otvoriti (ručno) pištolj i time proces pretakanja goriva počinje. Povrat para iz spremnika automobila se preko pištolja i cjevovoda za povrat para vraća u spremnik goriva za benzin eurosuper (ES-95).
- kontrola propisnog minimuma nivoa goriva u podzemnom spremniku vrši se mjernom letvom, a kontrola maksimalnog nivoa goriva u spremniku vozila, vrši se automatskim ventilom u pištolju
- nakon završetka punjenja spremnika vozila, pištolj se zatvara ("automatski") ručno i prodavač istog stavlja u njegovo ležište na automatu, čime se automatski prekida rad pumpe u uređaju za istakanje za dotičnu vrstu goriva.
- Ovim je završen "tehnološki proces pretakanja goriva" iz podzemnog spremnika u spremnik vozila.
Strojarski projekt
Dario Hrastović, dipl.ing.stroj.
Elaborat zaštite od požara
Dario Hrastović, dipl.ing.stroj.