Nova cirkulacijska tehnologija omogućuje turbini da proizvodi znatno više snage od sadašnjih uređaja na istoj brzini vjetra, 30 do 40% više po nekim izračunima.Osnova je tehnička kontrola koja ispuhuje komprimirani zrak iz utora prateći rubove krila ili šuplje lopatice te se pritom mijenjaju aerodinamična svojstva. U zrakoplovu cirkulacijska kontrola krila poboljšava potisak te omogućava da zrakoplov leti na mnogo nižim brzinama, kao i da poleti sa kraćih udaljenosti. U lopatice rotora helikoptera se također ugrađuje ova tehnologija, a naziva se "cirkulacijska kontrola rotora" te se pojednostavljuje rotor i kontrola uz stvaranje više potiska. Istraživanja u cilju prilagodbe tehnologije cirkulacijske kontrole turbine provoditi će kalifornijski PAX u suradnji s Georgia Institute of Technology. Za dvije godine projekt će dovesti do izgradnje demonstracijske pneumatske turbine uz 3 milijuna dolara potpore od Advanced Research Projects Agency (ARPA-e) ili federalne agencije za istraživanje i razvoj. Naš cilj će biti da proizvodnju električne energije iz vjetroelektrana pojeftinimo tako eliminiramo potrebu za složenim oblikom lopatice i mehaničkih sustava kontrole koji se koriste u postojećim turbinama, rekao je Robert J. Englar, glavni istraživački inženjer na Georgia Tech Research Institute ( GTRI). Nove lopatice će učinkovito raditi i na nižim brzinama vjetra, potencijalno možemo otvoriti nova geografska područja za primjenu vjetroturbina. Moguće je značajno proširiti proizvodnju električne energije iz energije vjetra u SAD-u. ARPA-e projekt će primjenjivati tehniku kontrole aerodinamičkih svojstava lopatice turbine koja sada mora biti komplicirana u složenim oblicima lpatice i pod kontrolom složenih kontrolnih mehanizama za izdvajanje optimalne snage kod različitih brzina vjetra. Brzina vjetra pri kojima će turbine početi raditi će biti znatno niže nego kod postojećih lopatica, rekao je Englar. Mjesta na kojima brzina vjetra prethodno nije bila prikladna za vjetroturbine sada postaju korisna. Kompresorska tehnologija trebala bi omogućiti siguran rad pri većim brzinama vjetra koji su mogli uzrokovati da se postojeće turbine zatvore kako bi se spriječilo oštećenje. Budući da će proizvesti više aerodinamične snage, veći okretni moment, a snaga od usporedivih oštrice, te puhane strukture koje razvijaju Georgia Tech i PAX također može omogućiti smanjenje veličine vjetroturbina. Ako vam je potrebna određena sila vjetra i moment za proizvodnju električne energije, možemo dobiti tu snagu i okretni moment od manje lopatice, jer nova koncepcija snažnije podiže površinu, kaže Englar. Glavno pitanje studije je koliko će se energije biti potrebno za proizvodnju komprimiranog zraka da zrak lopatice može raditi. Preliminarne studije je učinio profesor Lakshmi Sankar u Georgia Tech Aerospace strojarstva upućuju na to da vjetroturbina puhane lopatice može proizvesti 30 do 40% više energije od konvencionalnih turbina na istoj brzini vjetra, čak i kada se energija potrebna za proizvodnju komprimiranog zraka oduzima od ukupne proizvodnje energije. Nove lopatice turbine bit će razvijene u GTRI low-speed zračnom tunelu, a istraživački pogon se nalazi u Cobb County, sjeverno od Atlante. Tvrtka PAX vidi tehnologiju cirkulacijske kontrole kao ključ za razvoj nove generacije turbina koje bi mogle značajno smanjiti troškove proizvodnje električne energije iz vjetra. "Ovo je osnova razvoja turbine R & D", izjavio je predsjednik Uprave Ivan PAX Webley. "S ovim zajmom, možemo vrlo brzo ubrzati naš program istraživanja i u sljedeće dvije godine implementirati prototip turbine."
www.windpowerengineering.com

www.vjetroelektrane.com


Istraživači u Europi i Sjedinjenim Američkim Državama intenzivno istražuju povećanje lopatica vjetroagregata za snagu od 10 do 20 MW. Prošle godine je napravljen izvještaj Upwind: Design Limits and Solutions for Very Large Wind Turbines čija je svrha bila procijeniti da li 20 MW priobalni vjetroagregati mogu postati realnost, i to pomoću današnje tehnologije. Kratki zaključak bi bio da tehnologija postoji, ali da će ekonomija morati procijeniti je li to isplativo. Cilj većih vjetroagregata je slijedeći – povećati efikasnost hvatanjem više energije korištenjem većih lopatica – i to je ostvarivo. Sam projekt UpWind je iznosio 33 milijuna dolara, te je trebao procijeniti isplativost i smisao takvih velikih vjetroagregata. Pogled u budućnost je ostvaren već prošle godine kada je Vestas predstavio 7 MW priobalni vjetroagregat, a kojeg će testirati DONG Energy. Isto tako je GE najavio razvoj generatora za 10-15 MW vjetroagregate. Istraživački projekt Upwind kojeg vodi Europska Unija je korak naprijed u procjeni izazova koji će se pojaviti. U samom projektu sudjeluje čak 48 partnera, od čega ih je pola iz privatnog sektora i pola iz akademskog i istraživačkog sektora, te je time najveće javno/privatno partnerstvo u sektoru energije vjetra. UpWind demonstrira da je 20 MW vjetroagregat isplativ, i da nema nekih većih problema ako se nekoliko ključnih inovacija razvije i integrira. Naravno, te inovacije povisuju troškove, te je isplativost ovisna o nekim kompleksnim parametrima. UpWind je za procjenu parametara kod većih vjetroagregata kao referencu uzeo 5 MW vjetroagregat, koji je onda ekstrapoliran na 10 MW, te naknadno na 20 MW, za koje se procjenjuje promjer loaptica od čak 250 metara i nominalna snaga od 20 MW. Jedna od glavnih stavki za veće vjetroagregate je razvoj novih materijala koji dodatno smanjuju masu i pojačavaju strukturnu snagu lopatica. Veliki vjetroagregati za more će morati biti izdržljiviji i imati još veću pouzdanost. UpWind je u svojem izvještaju istaknuo da 20 MW vjetroagregati trebaju inovaciju u više područja. Pri ekstrapolaciji virtualnog 20 MW vjetroagregata koji ne koristi inovacije nego sadašnju tehnologiju, UpWind je zaključio da je ovakav vjetroagregat skoro nemoguće proizvesti, te da ne bi bio ekonomičan. Imao bi masu od čak 880 tona u gondolu, te se ne može koristiti u normalnoj luci ili postaviti sa brodovima koji se trenutno koriste. Lopatica bi imala preko 120 metara i ne bi se mogla proizvesti u komadu, te bi morala biti napravljena od nekih novih kompozitnih materijala da izdrži sva opterećenja. Sam projekt UpWind je stoga razvio inovacije pomoću kojih bi osnovni dizajn bio uvelike poboljšan, te potencijalno ekonomičan. Glavni nedostatci ekstrapoliranog vjetroagregata su masa na vrhu stupa, opterećenje na cijelu strukturu i aerodinamička kontrola lopatica rotora. UpWindov projekt velikog vjetroagregata je pak efikasan, lagan, pametan i siguran. Prvo se smanjuje zamor materijala, te se koriste materijali sa manjim omjerom mase i snage, a treći ključni korak je korištenje distribuirane kontrole aerodinamike lopatica, za koji je potrebno razviti napredne koncepte lopatica sa integriranom kontrolom i aerodinamičkim uređajima, što je veliki odmak od trenutačne tehnologije. Zamor materijala se može smanjiti za 20-40 posto pomoću više različitih metodologija. Dodatno se opterećenje može smanjiti korištenjem napredne kontrole rotora za „pametne" vjetroagregate. UpWind projekt je u tu svrhu demonstrirao da pojedinačno namještanje nagiba svake loaptice smanjuje opterećenja za 20-30%. Dvostruki nagib kao prvi korak prema distribuiranoj kontroli lopatice smanjuje opterećenja za 15%. Napredne strategije kontrole su važne za velike priobalne vjetroelektrane, u kojima je UpWind demonstrirao da se 20% snage može izgubiti zbog zavjetrine između vjetroagregata. Stoga su predloženi optimirani pregledi vjetroelektrana, te su razvijene inovativne strategije kontrole, recimo smanjenje snage prvog reda vjetroagregata (time postaju transparentnije za protok zraka/vjetra). Pri većoj optimizaciji sustava potrebno je imati što točnije mjerenje vjetra, koje će imati minimalne nesigurnosti. Inženjeri u Risøe institutu su nakon pet godina istraživanja zaključili da bi mega vjetroagregati bili 20% skuplji po jedinici snage od 5 MW vjetroagregata, ako bi se gradili na isti način, te su također napravili pregled svih relevantnih područja tokom svoje procjene. Istraživači se nadaju da će povećana snaga sa većom efikasnošću postići manju cijenu proizvodnje energije iz vjetra.
London, 14. siječnja 2013. - Britanska tvrtka Blade Dynamcis objavila je kako će u sklopu offshore projekta vrijednog 15.5 milijuna funti krenuti sa proizvodnjom lopatica dužine od 80 do 100 metara. Nove lopatice biti će izgrađene od karbonskih vlakana, za razliku od konvencionalnih lopatica koje se rade od stakloplastike te su u prosjeku duge od 60-75 metara. Početak proizvodnje očekuje se krajem 2014. godine. Iz Blade Dynamicsa tvrde kako će lopatice težiti do 40% manje u odnosu na uobičajene sustave, čime će se omogućiti značajne uštede kroz cijeli sustav vjetroelektrane. Lopatice bi se trebale koristiti u novim generacijama offshore vjetroelektrana koje se trenutno razvijaju, a koje bi trebale imati snagu od 8-10 MW. Projekt sufinancira britanski Energy Technologies Institute, koji će postati kapitalni investitor u razvoj lopatica, a trenutno pomaže u razvoju tehnologije i rastu tvrtke. Voditelj offshore vjetroenergetskih projektata u ETI-ju, Paul Trinick, izjavio je: "Offhsore energija vjetra ima veliki potencijal za razvoj britanskog energetskog sustava ukoliko danas uspijemo smanjiti troškove proizvodnje. Ulaganjem u ovaj projekt omogućiti ćemo razvoj veći i učinkovitijih lopatica što je ključan moment u razvoju učinkovitijih turbina te smanjenja troškova električne energije.
www.croenergo.eu





























































































































































